10. Januari 2018
Beste jaar ooit voor Viacom Benelux

Beste jaar ooit voor Viacom Benelux

Viacom Benelux kijkt terug op een fantastisch en dynamisch jaar. Niet alleen stonden drie van de Viacom-zenders in de top 15 onder jongvolwassenen (leeftijd 18-34 jaar), maar ook groeide het marktaandeel met 17% ten opzichte van het jaar daarvoor.

We hebben afgelopen jaar in Nederland grote successen geboekt door van onze lokale initiatieven niet alleen on-air programma’s te maken, maar deze ook te vertalen naar 360º-ervaringen. Door deze nieuwe beleving komen onze merken in combinatie met events, talent access en de integratie van onze online activiteiten meer tot leven. Het versterken van onze merkpositie per brand en het steeds meer realiseren van lokale unieke content heeft ons dichter bij onze fans gebracht. Zo zijn we niet alleen internationaal een hit, maar ook lokaal!’, aldus Maurice Hols, General Manager en SVP van Viacom Benelux.

De hoogtepunten per Viacom-zender:

MTV
Het tweede seizoen Ex on the Beach Double Dutch was de best bekeken serie van 2017 op MTV. De finale aflevering werd zelfs door gemiddeld 260.000 mensen bekeken en behaalde daarmee een marktaandeel van 20,1% onder jongvolwassenen. Gedurende het seizoen werden meer dan 2,4 miljoen kijkers bereikt. En ook online was de serie een hit. In totaal werden de afleveringen 1,9 miljoen keer gestreamd via de digitale platformen van MTV.

Spike
Met Spike heeft Viacom Benelux laten zien dat we van internationale succesformules een lokale hit kunnen maken. De nieuwe binnenkomer in de top 15 is meer dan verdrievoudigd in marktaandeel in 2017 sinds de zender in maart 24 uur per dag te zien is bij KPN en Ziggo. In het voorjaar bracht Spike de eigen lokale productie Ink Master: Meesters van de Lage Landen. Deze serie is de best bekeken serie op Spike in 2017 en bereikte meer dan 2 miljoen kijkers gedurende het eerste seizoen. Ook via social en andere online media was de show een grote hit met meer dan 25 miljoen impressies. Het live kickboksevent Spike presents: WFL Final 16 was de best bekeken uitzending op Spike met gemiddeld 127.000 kijkers en een bereik van meer dan een half miljoen kijkers.

Comedy Central
Comedy Central is onverminderd populair en is met een marktaandeel van 5,6% zelfs de #3 zender van Nederland onder jongvolwassenen. The Roast of Giel Beelen was de best bekeken televisie-uitzending van de afgelopen tien jaar op Comedy Central met gemiddeld 714.000 kijkers en een bereik van 2,3 miljoen kijkers. De uitzending was daarmee goed voor een plek in de dag top 25 van Nederland. Via social en andere online media was The Roast ook een enorm succes met meer dan 74 miljoen impressies. Daarnaast werden de clips van de show meer dan 5,1 miljoen keer bekeken via het YouTube kanaal van Comedy Central en was de show #1 trending topic op Twitter tijdens de uitzending.

Nickelodeon
Nickelodeon is de #1 kidszender van 2017 met 18,0% marktaandeel. De lokale producties De Ludwigs - Wie is de dief en Cool Factor waren populair onder kids. Beide series waren goed voor een top 3 positie van best bekeken shows op Nickelodeon in 2017.

Viacom Benelux blikt terug op een succesvol jaar en kijkt optimistisch uit naar een nieuw en succesrijk 2018. Waarin onze brands zullen voortbouwen op het succes bij onze al maar groeiende fanbase.

Bron kijkcijfers: SKO, tijdvak 02:00-26:00 uur, kids 06:00-21:00 uur, live inclusief uitgesteld kijken, jongvolwassenen: leeftijd 18-34, kids: leeftijd 6-12.
Bron streams: YouTube analytics en Adobe Analytics
Bron social en andere online media: Coosto